Verkoopmakelaar

Een verkoopmakelaar kan je helpen bij een snelle verkoop van je woning. Hieronder vind je meer informatie over de gemiddelde kosten en tarieven van verkoopmakelaars.

Eerst meer belangrijke informatie lezen over de verkoopmakelaar? Lees dan hieronder verder voor een direct antwoord op je meest prangende vragen.

Wat doet een verkoopmakelaar?

Een verkoopmakelaar is jouw adviseur en bemiddelaar bij de verkoop van je huis. Hij begeleidt het verkooptraject van A tot Z en heeft daarmee een grote invloed op het uiteindelijke resultaat. Het inschakelen van een makelaar is niet verplicht, maar wel in de meeste gevallen wel verstandig. De verkoop van een woning is namelijk een complex proces waar het nodige bij komt kijken.

Een goede verkoopmakelaar biedt toegevoegde waarde door zijn extensieve kennis over de huizenmarkt, financiën, wetgeving, marketing en onderhandelingen. Allemaal zaken die een cruciaal onderdeel vormen van een succesvol verkooptraject. Het inhuren van zo’n specialist zorgt er dan ook voor dat je op al deze vlakken de best mogelijke beslissingen neemt.

Verkoopmakelaar

Vooronderzoek en marktanalyse

Het is gebruikelijk om dat als je de verkoop van jouw huis overweegt, om meerdere verkoopmakelaars uit te nodigen bij jou thuis. Tijdens deze kennismakingsgesprekken vertellen de makelaars wat de waarde van jouw huis is, welke verkooptermijn haalbaar is, hoe zij te werk gaan bij de verkoop van een huis, welke promotiemiddelen zij inzetten én welk tarief zij rekenen voor de verkoop van uw huis (veelal een prijs op maat). Het is gebruikelijk om een offertesite in te zetten om eenvoudig meerdere geschikte verkoopmakelaars te vinden om uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek.

Heb je na een of meerdere kennismakingsgesprekken besloten met een makelaar in zee te gaan? Dan start de verkoopmakelaar zijn werkzaamheden meestal met een woningopname. Bij de opname van de woning wordt de woning tot in detail in kaart gebracht, zodat deze informatie vervolgens gebruikt kan worden voor advertenties op woningsites zoals Funda en voor de brochure van uw woning.

De verkoopmakelaar onderscheidt zich tijdens het voortraject ook door de marktanalyse. Niet alleen de waarde van een woning, maar ook de huizenmarkt heeft immers invloed op de vraagprijs. Jouw verkoopmakelaar weet exact voor welke prijzen vergelijkbare huizen in jouw regio eerder werden verkocht. Daarnaast verdiept hij zich grondig in het huidige aanbod en neemt hij ook de laatste marktontwikkelingen in beschouwing.

Vaststellen van de vraagprijs

De hoogte van de vraagprijs heeft grote invloed op de aanvankelijke belangstelling voor je woning. Zet je te laag in, dan verschaf je de verkoopmakelaar geen goede onderhandelingspositie bij een verkoop. Zet je te hoog in, dan kun je weinig bezichtigingen verwachten en neemt de kans op een snelle overeenkomst zienderogen af.

De vraagprijs moet dan ook kloppen en dat is iets waarover een makelaar je bij uitstek kan adviseren. Je verkoopmakelaar kijkt naar zaken als de woningwaarde, verkoophistorie in de buurt, vraag en aanbod in de regio en het heersende marktsentiment. Ook neemt hij jouw persoonlijke situatie mee in zijn afweging. Misschien heb je door een nieuwe baan bijvoorbeeld haast bij een verhuizing of spelen financiële overwegingen een rol.

Promotie en bezichtigingen

Hebben jij en je makelaar in overleg eenmaal een vraagprijs vastgesteld, dan is het tijd om de woning te promoten. De verkoopmakelaar heeft hier zo zijn eigen kanalen en strategieën voor. Hij kan je helpen met uiteenlopende diensten, zoals het plaatsen van een verkoopbord in je tuin, het maken van professionele foto’s en video’s en het ontwikkelen van een aantrekkelijke brochure.

Als deze basiselementen in orde zijn, zal de makelaar je woning promoten via een verscheidenheid aan offline en online kanalen. Denk bij laatstgenoemde onder meer aan promotie op de eigen website of op een bekend platform zoals Funda. Daarnaast zal de verkoopmakelaar zijn (vaak grote) netwerk inzetten om je woning te koppelen aan potentiële kopers.

Hebben alle promotionele inspanningen succes gesorteerd? Dan zullen de eerste belangstellenden niet lang op zich laten wachten. De makelaar plant alle bezichtigingen in en neemt deze vervolgens zelf voor zijn rekening. Door zijn jarenlange ervaring als verkoopmakelaar weet hij exact hoe hij jouw woning optimaal moet presenteren.

Verkoopmakelaar onderhandelt voor je

Onderhandelingen en opstellen koopovereenkomst

Als alles volgens plan verloopt, ontvang je niet lang na de bezichtigingen een eerste bod. Jouw verkoopmakelaar kan je vertellen of dit representatief is voor de waarde van je woning. Ook onderhoudt hij in de tussentijd een goed contact met de mogelijke kopers. Hierdoor kan hij als geen ander inschatten of er ruimte is voor onderhandeling.

Omdat het meestal niet verstandig is met het openingsbod akkoord te gaan, start de verkoopmakelaar de onderhandelingen na overleg met jou. In zijn carrière heeft hij vaker met dit bijltje gehakt. Hij behaalt voor jou daarom het maximale financiële resultaat. Alleen dit is al een reden waarom de makelaar zijn eigen kosten doorgaans ruimschoots voor jou terugverdient.

Kosten verkoopmakelaar

Ondanks het vooruitzicht van een positief financieel resultaat onderaan de streep, ben je waarschijnlijk benieuwd naar de gemiddelde kosten voor een verkoopmakelaar. We kunnen je vertellen dat deze tussen makelaars sterk verschillen. Dat komt onder andere doordat elke makelaar zijn eigen tariefsysteem en prijs opbouw hanteert.

Sommige verkoopmakelaars werken bijvoorbeeld op basis van een vast bedrag. Het voordeel hiervan is dat je vooraf altijd weet waar je aan toe bent, maar het nadeel is dat je bij een tegenvallend verkoopresultaat nog steeds hetzelfde bedrag betaalt. Daarnaast is het van belang goed te controleren welke diensten onder de vaste prijs vallen, omdat dit per partij nogal eens verschilt.

Diensten zoals promotie en onderhandeling zijn vaak bijvoorbeeld inbegrepen, maar dat geldt niet altijd voor het verzorgen van bezichtigingen en het laten uitvoeren van een taxatie. Sommige verkoopmakelaars brengen daarnaast extra opstartkosten in rekening. Wat een verkoopmakelaar kost, is dan ook per situatie verschillend.

Opstartkosten verkoopmakelaar: wat is normaal?

De opstartkosten van een makelaar bestaan uit de kosten die hij maakt om jouw huis onder de aandacht te brengen van potentiële kopers. Elke verkoopmakelaar heeft hier zo zijn eigen strategieën voor. Niet weg te denken zijn bijvoorbeeld het maken van een ‘Te koop’-bord voor in de tuin en het plaatsen van de woning op de bekende huizensite Funda.

Maar de meeste verkoopmakelaars laten het hier niet bij. Voor een maximale kans op verkoop is namelijk meer marketing vereist. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van professionele foto’s van je huis (de makelaar huurt hiervoor een gespecialiseerde fotograaf in) en het creëren van een mooie brochure die zich onderscheidt van die van de concurrentie.

Daarnaast is de makelaar nog uren bezig om jouw woning op andere huizensites te plaatsen, advertenties in zijn etalage(s) te hangen en contact op te nemen met potentiële belangstellenden. Je merkt het al: de verkoopmakelaar maakt aardig wat kosten en uren voordat jouw huis überhaupt de aandacht van kopers trekt.

Het is daarom vrij normaal dat hij een of meerdere van de bovengenoemde werkzaamheden verwerkt in zogenaamde opstartkosten. Het is voor de makelaar immers onmogelijk om deze kosten voor zijn tientallen klanten zelf voor te schieten. Opstartkosten komen dan ook sowieso terug in het tarief van een verkoopmakelaar – of hij ze nu apart of als onderdeel van een vaste prijs berekent.

Courtage verkoopmakelaar: hoe werkt dat?

In verreweg de meeste gevallen worden de kosten voor een verkoopmakelaar echter (voornamelijk) bepaald door de courtage. Hierbij wordt de makelaarsvergoeding gebaseerd op een percentage van de verkoopsom van het huis. Percentages tussen de 1% en 2% zijn tegenwoordig gebruikelijk en tussen deze beide uitersten zit in de praktijk een groot financieel verschil.

De courtage van een verkoopmakelaar

Stel dat jouw huis verkocht wordt voor € 325.000. Bij een courtage van 1% betekent dit dat je € 3.250 kwijt bent aan kosten voor de makelaar, terwijl je bij een percentage van 2% maar liefst € 6.500 moet ophoesten. Door offertes van verschillende makelaars vooraf met elkaar te vergelijken, kun je jezelf dan ook duizenden euro’s besparen.

De courtage van de gemiddelde verkoopmakelaar is in de meeste gevallen niet onderhandelbaar. Ook is makelaarscourtage niet aftrekbaar van de belasting. Bepaalde specifieke diensten waarmee een makelaarskantoor jou ontzorgt – bijvoorbeeld het inschakelen van een taxateur – zijn daarentegen wel aftrekbaar. Courtage wordt vrijwel altijd exclusief BTW berekend.

Een verkoopmakelaar kiezen

Nu je weet hoe een makelaar werkt en welke kosten hierbij komen kijken, rest je nog maar één ding: het kiezen van een verkoopmakelaar die bij jou past. De eerste stap is het vergelijken van verschillende offertes. Kies niet direct de goedkoopste optie of de makelaar bij jou om de hoek, maar ga voor de partij die een goede prijs-kwaliteitsverhouding combineert met een uitstekende service.

Met name dat laatste punt is niet onbelangrijk. De relatie tussen een verkoopmakelaar en jou als woningverkoper wordt gedurende het verkooptraject meermaals op de proef gesteld. De financiële belangen die spelen zijn groot. Uiteraard hoeven jij en je makelaar geen vrienden te zijn, maar het is wel van belang dat je elkaar op zakelijk vlak blindelings vertrouwt.

Het is dan ook zaak om niet alleen op online reviews af te gaan bij het kiezen van een verkoopmakelaar. Jouw persoonlijke gevoel bij een makelaar kan immers verschillen van dat van anderen. Nodig daarom het liefst meerdere makelaars voor een kennismakingsgesprek. Zo ontdek je al snel bij wie jij het beste gevoel hebt.

NVM-verkoopmakelaar of niet?

Als je op internet zoekt naar makelaars, zie je vaak de term NVM-verkoopmakelaar voorbij komen. Dit is een makelaar die lid is van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM). Je bent hierdoor verzekerd van gegarandeerde kwaliteit op het gebied van opleiding, marktkennis en juridische zaken.

Een NVM-makelaar biedt diverse garanties, maar blijf altijd vergelijken met andere makelaars. VBO-makelaars bieden namelijk vergelijkbare voordelen en bovendien zegt een certificaat niet alles. Verkoopmakelaars verschillen onderling sterk in kwaliteit en werkwijze en daarom is het cruciaal om ze vooraf grondig met elkaar te vergelijken.

Verkoopmakelaars vergelijken

Wil je de kosten en kwalificaties van verschillende verkoopmakelaars met elkaar vergelijken? Bespaar jezelf dan tijd door niet tal van makelaarskantoren te bezoeken. Doe de snelle vergelijkingscheck via het onderstaande formulier en ontvang direct de meest concurrerende offertes bij jou uit de buurt. Het vergelijken van verkoopmakelaars was nog nooit zo eenvoudig!