Makelaar zoeken: tips voor een goede keuze

In elke beroepsgroep zijn professionals van uiteenlopende kwaliteit actief. Zo ook in de makelaardij, waar de ene makelaar voor zijn dienstverlening flink hogere tarieven vraagt dan de ander. Het is dan ook belangrijk om makelaars onderling goed te vergelijken, zodat je in jouw situatie de beste keuze maakt. Dit zijn de kenmerken en verschillen waar je op moet letten:

Makelaar zoeken: tips voor een goede keuze

Tarief en kostenopbouw

De vraag die bij het vergelijken ongetwijfeld op je lippen brandt is: wat kost elke makelaar? Dit hangt af van diverse elementen. Belangrijk onderdeel van de tariefopbouw is de courtage; een percentage van de (ver)koopsom van de woning dat de makelaar ontvangt als beloning voor zijn geleverde diensten. Daarnaast zijn er makelaars die hier bovenop aanvullende kosten rekenen voor zaken zoals kadaster, bezichtiging en taxatie. Lees de kleine lettertjes van offertes dan ook goed door en voorkom onverwachte verrassingen in een later stadium.

Kennis van de lokale markt

Heb je een aankoopmakelaar gevonden op een steenworp afstand van je droomhuis? Dan vergroot dit de kans dat hij goed op de hoogte is van de huizenmarkt in de betreffende wijk. Dat betekent een voordeel tijdens het onderhandelingsproces, omdat de makelaar weet voor welke prijzen vergelijkbare huizen in dezelfde regio eerder zijn verkocht. Natuurlijk is de makelaar om de hoek niet altijd de beste keuze – een kennismakingsgesprek met verschillende makelaars moet uitwijzen welke partij over een goede lokale kennis beschikt.

Effectiviteit van marketing

Wil jij jouw huis verkopen? Dan vergroot het inschakelen van een goede verkoopmakelaar je kans van slagen aanzienlijk. Een belangrijke rol spelen in dit opzicht de marketingmethoden die de makelaar hanteert. Zet hij jouw huis alleen op Funda of bedient hij zich van creatievere strategieën? Hoe meer marketingkanalen jouw verkoopmakelaar aanboort (denk aan een professionele brochure, raamposter, verkoopbord en social media), hoe eerder hij hiermee een potentiële koper bereikt. Vraag de makelaars die je vergelijkt daarom altijd naar hun mogelijkheden op dit vlak.

Proactieve werkwijze

Een verkoopmakelaar verkoopt elke maand tal van woningen. Voor hem is jouw huis slechts een van de vele, terwijl er voor jou veel meer op het spel staat. Je wilt daarom een makelaar die het gevoel geeft dat hij jouw belangen onderkent. Die overal kort op zit en direct proactief communiceert zodra er iets nieuws te melden valt. Natuurlijk kun je tijdens een kennismakingsgesprek polsen hoe betrokken de makelaar op jou overkomt. Daarnaast adviseren wij je online reviews op te zoeken; de écht goede makelaars onderscheiden zich vaak met hoge waarderingscijfers en lovende recensies.

Direct goede makelaars in jouw regio met elkaar vergelijken? Begin via onderstaand formulier met vergelijken.