Wel of geen verkoopbord in de tuin of op het raam?

Het huis van de buren staat te koop en de hele wereld mag het weten! Van een groot verkoopbord in de tuin tot een opvallende advertentie op Funda en van Facebook-reclame tot een heus Open Huis: dat deze woning te koop staat, kun je werkelijk niet missen.

Wel of geen verkoopbord in de tuin of op het raam?

Zou jij dit ook zo doen of geef je de voorkeur aan een zogenaamde stille verkoop? Dat laatste is niet eens zo gek. Want hoewel een verkoopbord natuurlijk altijd kan helpen, zijn er meerdere redenen om bij verkoop van je woning geen bord in de tuin te plaatsen:

Behoefte aan privacy

Er zijn meerdere privacyargumenten om de verkoop van je huis niet aan de grote klok te hangen. Een veelgehoorde reden is de aanleiding voor de verkoop – dit kunnen persoonlijke omstandigheden zoals een scheiding zijn. Zelfs een bescheiden ‘Te koop’-briefje achter het raam kan al emoties oproepen bij buurtbewoners, kennissen of familie. Een stille verkoop is daarom de beste optie als je jouw verkoopplannen liever in een zo laat mogelijk stadium wereldkundig maakt.

Geen onverwachte kopers aan de deur

Verkoopborden bestaan niet voor niets – ze missen hun uitwerking niet. Dat heeft echter niet alleen voordelen. Behalve serieuze kandidaten, trekt zo’n bord ook andere belangstellenden aan. Zo kan het gebeuren dat mensen onverwacht bij je aanbellen en allerlei vragen beginnen te stellen waarop ze het antwoord in de advertentie hadden kunnen vinden. Vaak zijn dit impulsieve acties die uiteindelijk niet leiden tot een verkoop.

Past niet in de verkoopstrategie

Een goede verkoopmakelaar zal je vertellen dat een duidelijke strategie belangrijk is bij het verkopen van je woning. Welke verkooptactiek je gebruikt, hangt onder meer af van je persoonlijke doelstellingen. Heb je geen haast met de verkoop en wil je juist meer tijd winnen? Dan verdient een stille verkoop de voorkeur. Ook kan een ‘Te koop’-bord averechts gaan werken als het extreem lange tijd in je tuin staat. Mensen gaan dan denken dat er met het huis of de vraagprijs wel iets mis zal zijn.

Bijzondere omstandigheden

Bij de verkoop van jouw woning kan sprake zijn van bijzondere omstandigheden. Beschik je reeds over de luxe van meerdere geïnteresseerde kopers? Dan is het plaatsen van een verkoopbord wellicht ietwat overbodig. Ook als jij je huis alleen onder bepaalde voorwaarden verkoopt, heeft een ‘Te koop’-bord of -briefje een te algemeen karakter om de juiste doelgroep aan te spreken. Tot slot kan het zijn dat je aan het eind van een doodlopende straat of zeer afgelegen woont. Een verkoopbord dat niemand ziet, heeft in dat geval geen meerwaarde.